Članice MIGREC tima, Ljiljana Ćumura i Tamara Mihajlović, učestvovale su na 5. izdanju konferencije NGC -Neuchatel Graduate Conference koja je održana od 7. do 8. jula 2022. godine u Neušatelu, Švajcarska. Tema ove godine bila je „Tenzije u migracijama i mobilnosti“. Konferenciju je organizovao NCCR – u pokretu, Švajcarski nacionalni centar kompetentnosti u istraživanju (NCCR) za studije migracija i mobilnosti. Cilj konferencije je da pruži podsticajno okruženje u kojem doktorandi i postdoktoranti sa različitih univerziteta i istraživačkih institucija mogu da razmenjuju ideje, uspostavljaju mreže i iniciraju kolaborativno istraživanje.
Program je obuhvatao plenarne događaje, javna predavanja, tribine i radionice.
Adrian Favell (University of Leeds), održao je 7. jula javno predavanje na temu „Nacija integracije: ka novoj kritičnoj političkoj demografiji“, a dan kasnije, 8. jula, održana je tribina ,,Etika u istraživanju migracija” na kojoj su učestvovali Libby Bishop (Leibniz Institute for the Social Sciences), Tina Miller (Oxford Brookes University), Elodie Malbois (University of Geneva) i Didier Ruedin (University of Neuchâtel), moderator je bio Matteo Gianni (University of Geneva).
Pored panela, više od 50 učesnika predstavilo je svoja istraživanja iz oblasti migracija i studija mobilnosti, kao što su demografija, ekonomija, geografija, pravo, političke nauke, sociologija itd. u šest radnih grupa:
- Tenzije u politici i upravljanju u oblastima migracija i mobilnosti
- Razumevanje državljanstva pod tenzijama
- Tenzije nastale u transnacionalnom društvenom svetu
- Između pristupa i isključenosti: tenzije u stavovima i preferencijama u pripisivanju prava migrantima
- Tenzije u integraciji izbeglica i migranata
- Rastuće tenzije u antropocenu: zategnuti odnosi između mobilnosti i globalnog zagrevanja
Ljiljana Ćumura i Tamara Mihajlović predstavile su svoje istraživanje „Integracija dece migranata u školske sisteme Malte i Srbije (komparativna analiza)“.U ovom istraživanju Ćumura i Mihajlović nastoje da istraže šta znači biti potpuno „integrisan” u obrazovni sistem i kako su Srbija i Malta sprovele integraciju dece migranata.
- Obrazovanju dece migranata pridaje se značajna pažnja raznih organizacija, stručnjaka, nacionalnih i međunarodnih institucija, kao i kreatora obrazovnih politika. Proces i kvalitet integracije dece migranata u obrazovni sistem i školsku sredinu suočava se sa različitim izazovima u pogledu kulturnih i jezičkih barijera, politike migracija i integracije, osposobljenosti i pripremljenosti obrazovnog osoblja, među kojima su nastavnici, kulturni medijatori, prevodioci, edukatori iz organizacija civilnog društva i dr. – rekla je Ćumura tokom prezentacije.
- Fokus je na predstavljanju i analizi perspektiva nastavnika o aktuelnom modelu integracije dece migranata u sistem osnovnih i srednjih škola, perspektivama prosvetnih radnika iz organizacija civilnog društva, kao i perspektivama ključnih kreatora obrazovne politike prema migrantima, izbeglicama i azilantima – zaključila je Mihajlovićeva.
Ovo je drugi put da MIGREC tim učestvuje na NGC - Neuchâtel Graduate Conference. Nadamo se da ćemo sledeće godine ponovo predstaviti novosti, projektne aktivnosti i inicijative iz naših istraživanja u oblasti migracija.




